نمک صورتی  از معادن نمک، که قدیمی ترین معدن آن واقع در نزدیکی هیمالیا در شمال پاکستان است استخراج می شود که به اصطلاح به آن نمک صورتی هیمالیا نیز گفته می شود. نمک صورتی که ازمعادن نمک استخراج می شود حداقل فرآوری را داراست به این معنی که تصفیه نشده و فاقد مواد افزودنی است و روند طبیعی برداشت این نمک مواد معدنی را از آن دور نمی کند. نمک صورتی دارای تعداد قابل توجهی مواد معدنی بیشتری نسبت به نمک معمولی است از جمله آهن، کلسیم، روی، پتاسیم، مس، منیزیم و این همان چیزی است که به آن نمک رنگ صورتی می بخشد نمک صورتی را می توان به عنوان افزودنی غذا و همچنین در آشپزی استفاده کرد.

نمک صورتی یک نوع سنگ نمک است که بعضی افراد این نمک را به عنوان یکی از خاصترین نمک های موجود توصیف می کنند و به گفته آنها نمک صورتی خواص متعددی به همراه دارد، اما آیا این نمک در بین نمک های دیگر در دسته سالم‌ترین آنها قرار دارد؟! در این مقاله به بررسی خواص نمک صورتی نحوه مصرف نمک صورتی می پردازیم.

چندین دلیل برای اینکه نمک صورتی جایگزین سالم تری است:

در مورد سلامت غذاها و جایگزین های سالم تر برای آنچه که روزانه مصرف میکنیم تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد. قابل ذکر است که آگاهی قابل توجهی در مورد اهمیت تغذیه خوب و همچنین چندین عادت غذایی ناسالم وجود دارد که باید کنار گذاشته شوند حرکت به سمت این رویکرد با پذیرش تعداد فزاینده ای از رژیم های غذایی سالم و برنامه تغذیه نه تنها با هدف کاهش وزن بلکه مهمتر از همه برای سالم ماندن مورد استقبال قرار می گیرد.

اخیراً نمک صورتی توسط چندین متخصص تغذیه به‌عنوان جایگزین سالم تری برای نمک خوراکی توصیه شده است از آن جایی که نمک یک ماده بسیار رایج در غذا است باید به برخی از اثرات مضر آن نیز توجه کرد اگرچه سدیم برای بدن مهم است اما مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به فشار خون بالا شود که این جمله از ابوعلی سینا را باید با طلا نوشت:هر چیزی کمش دارو است متوسطش غذا است و زیادش سم است.

خواص نمک صورتی برای سلامتی:http://www.namakestone.ir/article/نمک-صورتی

آزمایش های متعددی که انجام شده نشان می دهد بین مصرف نمک صورتی و سلامتی چه ارتباطی وجود دارد این نتایج شامل موارد زیر می باشد:

1- فشارخون بالا را کنترل می‌کند زیرا سدیم آن کمتر از نمک خوراکی است.

2- با مصرف نمک صورتی بدن خود را هیدراته می کنید: برخلاف نمک معمولی نمک صورتی بدن شما را کم آب نمی کند در واقع به هیدراتاسیون کمک می کند زیرا به حفظ تعادل مایعات و فشار خون در بدن شما کمک می‌کند و از آنجا که بدن شما از ۶۵ درصد آب تشکیل شده است اگر در روز آب کافی میل نکنید در نهایت دچار کم آبی می شوید  می‌توانید با کمک نمک صورتی بر این مبارزه غلبه کنید کم آبی می تواند باعث خستگی و کاهش بهره‌وری شود با این حال مصرف نمک صورتی به صورت روزانه باعث میشود که شما دچار کم آبی نشوید.

3- مقدار کمی نمک صورتی می‌تواند در طعم و مزه به جای نمک تصفیه شده درغذا کمک زیادی کند که شما  کمتر از نمک صنعتی مصرف کنید.

4- نمک صورتی به تقویت استخوان ها کمک می کند زیرا حاوی چندین ماده معدنی مانند کلسیم منیزیم و آهن است که برای تشکیل و تراکم استخوان مهم هستند.

5- فواید غیر رژیمی نمک صورتی استفاده از نمک در حمام نمک است که می تواند به آرامش شما کمک کند درد عضلات را تسکین دهد و پوست را جوان کند.

6- نمک صورتی اغلب در آباژور سنگ نمک استفاده می شود تا به تصفیه هوا و پاکسازی انرژی محیط کمک کند.

7- از دانه های پودری نمک صورتی به عنوان ماده ای رایج در درمان استفاده میکنند مانند اسکراب های صورت و بدن.

8- با نمک صورتی می توانید بدن خود را سم زدایی کنید، شما می توانید بیش از ۸۰ ماده معدنی مختلف را در نمک صورتی کشف کنید همه این مواد معدنی می توانند کمک زیادی به فرآیند سم زدایی طبیعی بدن شما کنند از این رو با ادامه مصرف نمک صورتی می توانید انتظار داشته باشید که بدن خود را سم زدایی کنید به عنوان مثال روند حذف باکتری از بدن شما را تصفیه می کند.

9- مصرف نمک صورتی می تواند هضم را بهبود بخشد، یکی دیگر از مزایای بزرگ نمک صورتی این است که می تواند هضم غذا را بهبود بخشد به این دلیل که این نمک قادر است سطح بدن شما را متعادل کند شما قادر خواهید بود با آن ایمنی بهتری ایجاد کنید همراه با آن بدن شما می تواند غذا را پردازش کند و به روشی بهتر حذف کنند.

10- با مصرف نمک صورتی می توانید خواب بهتری داشته باشید، اگر در داشتن خواب خوب در شب مشکل دارید باید نگاهی به نمک صورتی بیندازید چرا که مصرف نمک صورتی می تواند سیستم عصبی شما را شستشو دهد و به شما کمک کند تا از شر همه عواملی که باعث مشکلات خواب می شوند خلاص شوید.